Ik hou van Merken.

INSPIRATIE VOOR MERKLIEFHEBBERS

Arjan Kapteijns

Visies

Is ADHD een marketingprobleem?

Marketing heeft nog steeds geen al te best imago.
Al onze goede bedoelingen ten spijt.
Nog steeds zijn er hele volksstammen die marketing associëren met list en bedrog.
Met het verzinnen en verkopen van dingen die mensen helemaal niet nodig hebben.
Want in marketing gaat het immers alleen om de knaken.

Wij als marketeers weten gelukkig wel beter.
Marketing heeft het beste voor met de mensen.
Marketing draait om het luisteren naar klanten.
Marketing wil de relatie tussen mensen en producten gezond houden.
Want daarmee blijft ook op lange termijn het rendement in goede conditie.

Toch hebben we soms de schijn een beetje tegen.
Bijvoorbeeld als blijkt dat het gebruik van geneesmiddelen tegen ADHD jaarlijks verveelvoudigt. Dan vragen gewone mensen zich af, is dit nog wel gezond?

Het kan toch niet zo zijn dat het aantal drukke kinderen zich jaarlijks verveelvoudigt!

Hebben we hier te maken met een trendziekte,
verzonnen of aangewakkerd door de marketeers van de pillenindustrie?
Tikken kinderen tegenwoordig te veel flessen cola en zakken snoep weg,
in plaats van boterhammen met pindakaas?
Krijgen ze te veel prikkels van DS, Xbox, PlayStation en Wii,
in plaats van dat ze hun energie kwijt kunnen
door het lekker buiten ravotten, voetballen en hutten bouwen?

Heeft het wellicht te maken met de perceptie van wat een druk kind is?
Is het vooral een cultureel en geen medisch verschijnsel.
Dat voortkomt uit de moderne prestatiemaatschappij,
die afwijkingen van de norm steeds minder tolereert.
Krijgen kinderen daarom tegenwoordig te snel en te makkelijk
het label ‘Alle Dagen Heel Druk’ en de bijbehorende pillen?

Of komt het toch gewoon doordat de diagnose ADHD
meer wordt gesteld dan vroeger, omdat de aandoening beter herkend en behandeld wordt?

Ikzelf weet  nog steeds niet, wat het goede antwoord is
en of de snelle groei van de verkoop en het gebruik van ADHD medicijnen
medisch gezien gezond is.
Voor het imago van marketing is het dat in ieder geval niet.
Voor de bonus van de marketeers
van Ritalin, Concerta en Straterra ongetwijfeld wel.

Connect with Arjan Kapteijns

  • Linkedin
  • Twitter
  • Mail

Latest Tweet


Gerelateerde artikelen