Een slimme merkinnovatie.
Veel ouders maken zich zorgen over hoe zij hun kinderen verantwoord moeten leren omgaan met geld. Sinds dat zij zelf kind waren is er namelijk veel veranderd. Van fysiek geld naar pinpassen, creditcards, chipknips, bitcoins en betalen met een selfie. Het concept ‘geld’ is continue aan evolutie onderhevig en een wereld zonder cash lijkt steeds dichterbij te komen.
In het onlangs op Bloomberg View gepubliceerde opiniestuk Bring On the Cashless Future wordt ingegaan op deze ontwikkeling en gesteld dat we beter af zijn zonder cash.
De verschuiving naar een wereld met alleen elektronisch geld doet niet alleen economische vraagstukken rijzen, maar ook de mogelijke sociaal-maatschappelijke invloed hiervan wordt ter discussie gesteld. Vroeger gaf de fysieke spaarpot een goede indicatie van het beschikbare budget. Voor jongeren die zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en voornamelijk gebruik maken van elektronische betaalmogelijkheden is het een stuk lastiger om hun (spaar)tegoeden te visualiseren. Hierdoor zijn zij veelal niet voldoende op de hoogte van de daadwerkelijke bestedingsruimte. Het gemakkelijker uitgeven van geld jaagt het ongecontroleerde koopgedrag van deze jongeren aan. Met alle gevolgen van dien.
Hoe kunnen ouders hun kinderen in deze consumptiemaatschappij het beste voorbereiden op de uitdagingen in een wereld zonder cash? Hoe kunnen kinderen skills ontwikkelen als financieel zelfvertrouwen, waardebesef van geld, budgettering en het belang van sparen leren?
Het antwoord van Saatchi & Saatchi New Zealand? Clever Kash. Voor de ASB bank creëerden zij een ‘cashless money box’ waarmee kinderen spelenderwijs kunnen leren sparen. Het bekende olifanten spaarpotje van de bank kreeg hiervoor nieuw digitaal leven ingeblazen. Een mooi voorbeeld van een slimme product- en merkinnovatie.
Dit innovatieve productdesign leverde Saatchi & Saatchi New Zealand een welverdiende plek op in het in december 2015 gepubliceerde The Saatchi & Saatchi Thirty-Page Book.