Ik hou van Merken.

INSPIRATIE VOOR MERKLIEFHEBBERS

Arjan Kapteijns

Cases

Een goede naam is de beste reclame.

Vanochtend kreeg ik een mail van Erwin Wijman waarin hij de start van zijn nieuwe naamcreatiebureau The Luminaries aankondigt. Het nieuwe bureau stelt zich ten doel om het vak van naamcreatie beter op de kaart te zetten. Want volgens Erwin worden ‘de meeste namen van merken, organisaties en producten er tussen de soep en de aardappelen bij gedaan’.

Nou vind ik Erwin een aardige vent en een goede journalist en schrijver, maar dit laatste is natuurlijk onzin. Merknaamcreatie wordt door gerenommeerde merkadviseurs en reclamebureaus al sinds jaar en dag zeer serieus beoefend. Naamcreatie is een onlosmakelijk onderdeel van positionering en merkstrategie. Het vraagt om het combineren van strategische marketing en conceptuele creativiteit. Een goede naam is reclame, stelt Erwin terecht. Dus daarvoor kan je zeker ook bij een goed reclamebureau terecht 🙂

Natuurlijk heeft Erwin gelijk als hij stelt  dat er veel slechte voorbeelden zijn. Net zoals er ook genoeg slechte producten en slechte campagnes zijn. En ja, ik weet dat het nog wel eens wil voorkomen, dat ook de vrouw van de bestuursvoorzitter er zich, vaak op het laatste moment, mee wil bemoeien. Wat het proces niet altijd makkelijker, laat staan beter maakt.

Maar daar tegenover staan ook genoeg mooie cases van sterke conceptuele merken die zijn ontwikkeld in samenwerking met professionele merkadviseurs en/of reclamebureaus. Denk bijvoorbeeld aan BEN, Inshared, Independer, Senseo en Bolletje Schuddebuikjes. Om er lukraak een paar te noemen.

Als merkinnovatiebureau zijn we bij Project X in het eerste decennium van deze eeuw ook bij de ontwikkeling van de nodige nieuwe merknamen betrokken geweest. Onze voorkeur ging daarbij meestal uit naar simpele conceptuele merknamen. Merknamen als bijvoorbeeld: Younique van Robeco, Undutchables; recruitment agency for internationals; Z-org; organisatie voor zorgondernemers, De Consumentenautoriteit, Subsidieshop, StaIkSterk.nl en Izi Wash it.

In hun manifest geven The Luminaries aan geen Synthetische namen te willen ontwikkelen. Ik heb het idee dat ze daarmee vooral geforceerde fantasie merknamen bedoelen. Namen met geen enkele referentie aan ‘wat dan ook’. Namen als: Equens, Yarvik, Euriant en Selexyz. Dat vind ik dan wel weer een hele mooie missie, die ik van harte kan onderschrijven.

Dus ik wens Erwin & The Luminaries veel succes en ik hoop dat er veel lumineuze merknamen uit hun koker zullen komen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Connect with Arjan Kapteijns

  • Linkedin
  • Twitter
  • Mail

Latest Tweet


Gerelateerde artikelen