De voordelen van discriminatie.
De Bijenkorf was een van de eerste bedrijven in Nederland met een klantenkaart; genaamd Vaste Klanten Kaart. Op dat moment was dit vooral een betaalkaart. Marketing en Communicatie Directeur Paul Snoeij vroeg Project X mee te denken over de toekomst van de kaart. We kwamen er achter dat trouwe Bijenkorf klanten te vergelijken zijn met fans van een voetbalclub. En echte fans gaat het niet om korting, echte fans willen zich fan kunnen voelen. Willen het gevoel hebben door hun bijzondere band een bijzondere behandeling te krijgen. Iets extra’s te krijgen, wat anderen niet krijgen. Samen met De Bijenkorf kozen we ervoor om trouwe klanten voortaan positief te gaan discrimineren, door ze altijd duidelijk zichtbaar voor iedereen meer te geven dan gewone klanten. Op basis van het Organiserende Idee ‘Met de BIJcard meer Bijenkorf’ vertaalden we dit onder andere naar speciale BIJcard aanbiedingen op de winkelvloer, een speciaal BIJcard katern in het befaamde Bijenkorf magazine, een speciale koopavond exclusief voor BIJcard-houders en zelfs een interactieve zuil waar BIJcard-houders met hun kaart gepersonaliseerde aanbiedingen kregen op basis van hun eerdere aankoopgedrag.
Bureau: Project X