If old answers don’t work anymore. Start looking for new questions.
Vlak voor mijn vakantie had ik onverwacht een leuk gesprek met Kiran More. Kiran komt uit India en is MBA student aan TiasNimbas Business School. Kiran mailde me dat de regel ‘Never Stop Asking’ hem geïnspireerd had om voor TiasNimbas te kiezen. ‘Never Stop Asking’ sloot volgens hem perfect aan bij zijn persoonlijke levensfilosofie. Na wat rondvragen binnen TiasNimbas was het hem ter ore gekomen dat ik ooit mede aan de basis van ‘Never Stop Asking’ had gestaan. Vandaar de vraag of hij mij daarover wat vragen mocht stellen. Het spreekt vanzelf dat ik dat niet kon of wilde weigeren.
Ik vertelde Kiran dat ‘Never Stop Asking’ zijn oorsprong eind jaren negentig vind in de periode dat ik als marketing & strategy director bij DMB&B werkte. Nadat ik eerst zelf succesvol mijn Master of Marketing aan Tias had afgerond, trok ik de stoute schoenen aan en stelde aan Tias de vraag of ik hen wellicht zou kunnen helpen bij hun eigen marketing. Een vraag waarop ik tot mijn groot plezier een positief antwoord kreeg.
We begonnen met het ontwikkelen van een nieuwe merkidentiteit en positioneringstrategie die zijn beslag kreeg in een corporate brochure en nieuwe huisstijl. Ook toen al was ik warm voorstander van het ontwikkelen van wat we nu een Organiserend Idee noemen. Een themaregel of merkgedachte die richting geeft aan het merk en de mensen achter het merk.
Dat werd ‘Never Stop Asking’. Want we wilden Tias positioneren al een nieuwe generatie business school die de ‘Frontiers of Academic Knowledge’ actief toepast in de business praktijk. ‘Academic rigor’ vereist het altijd blijven stellen van vragen. Praktische ‘Academic rigor’ vereist dat je je ook nog afvraagt hoe iets toe te passen in de praktijk.
Maar het mooie is dat ‘Never Stop Asking’ niet alleen staat voor academische kwaliteit maar tegelijkertijd ook voor een service mentaliteit. ‘Never Stop Asking’ belooft dat de mensen in de organisatie altijd blijven zoeken naar de beste antwoorden en oplossingen voor hun klanten. En laat dat nou net een van de aspecten zijn waarop het destijds kleine en nog vrij onbekende Tias zich toen al positief wist te onderscheiden.
‘Never Stop Asking’ staat bovendien ook nog voor Life Long Learning. Nooit ophouden met vragen stellen betekent nooit ophouden met leren. Iets wat een business school natuurlijk van nature moet propageren.
Tias Business School werd TiasNimbas Business School en groeide in 10 jaar tijd van 5 naar meer dan 25 miljoen omzet. In al die jaren heeft de Tilburgse Business School op basis van ‘Never Stop Asking’ vele merk en marketing activiteiten ontwikkeld zoals o.a. een Alumni programma, nieuwe producten en natuurlijk communicatie campagnes. Tot 2008 heb ik daar vanuit Project X op regelmatige basis een bescheiden bijdrage aan mogen leveren. Erg leuk om te zien dat ‘Never Stop Asking’ tot op de dag van vandaag nog steeds mensen weet te inspireren.