De ‘Fad der Fads’: High Love. Low Respect.
Vaak als ik de ‘Love-Respect As’ presenteer vragen mensen me naar een voorbeeld van het kwadrant in de rechter onderhoek: een merk dat hoog scoort op liefde maar laag op respect. Ofwel de FADS. Fads zijn de ‘must-haves’ van de laatste maand. En de ‘has-beens’ van de volgende maand. De trends. De rages, De hypes.
Ik geef dan vaak als voorbeeld Tamagotchi. Of Furby of de Flippo’s. De vragende blikken van de Millennials in het publiek leren me dan weer: ‘Je wordt ouder Papa, geef het maar toe’.
Met Pokémon Go is dit probleem voorlopig weer even opgelost. Want het grootste gaming succes uit de recente geschiedenis, mag naar mijn bescheiden mening gerust ‘De Fad der Fads’ genoemd worden.
Op het hoogtepunt midden in de zomer kende het spel dagelijks 45 miljoen actieve gebruikers. Maar een maand na introductie was dit aantal al weer gigantisch gedaald. En als ik nu naar buiten kijk, denk ik niet dat er zelfs nog een Millennial de deur voor uitgaat.