Soms kan je beter niet om toestemming, maar om vergeving vragen.
De onderstaande Gall & Gall advertentie uit 1996 van een winkelende Boris Jeltsin is nog steeds een van mijn favoriete inhaak advertenties. De advertentie die inspeelde op de alom bekende voorliefde van de Russische President voor Wodka maakte destijds de tongen los. De reacties varieerden van ‘ongepast’ en ‘misleidend’ tot ‘belediging van een bevriend staatshoofd’ en zelfs ‘bedreiging van de wereldvrede’ 🙂 . Ook de advocaat van de ambassade van de Russische Federatie was niet blij. Gall & Gall zegde daarop natuurlijk onmiddellijk toe af te zien van verdere plaatsing van de advertentie, die inmiddels versterkt door de alle media aandacht haar werk natuurlijk al meer dan gedaan had. Van de meeste klachten bij de Reclamecode commissie, zoals aanzetten tot overmatig drankgebruik werd Gall & Gall trouwens vrijgesproken. Wel stelde de commissie dat het gebruik van de foto zonder toestemming van Jeltsin – enkel ter bevordering van een elftal wodka’s – in strijd was met het goede fatsoen. Een mooi voorbeeld van een situatie waarin je als adverteerder beter om vergeving, dan om toestemming kan vragen.
Bureau: DMB&B