Why I left advertising?
Deze week las ik een blogpost van Erik Involdstad met de titel ‘Why I left advertising’. In zijn blog betoogt Erik dat wanneer je echt iets nieuws wil bouwen en iets wil veranderen, advertising de laatste plek is waar je moet willen zijn.
Hij stelt dat advertising niet de meest dynamische omgeving is om op dit moment te vertoeven. En dat hij daarom de pleiterik heeft gemaakt.
Volgens hemis advertising een van de meest conservatieve industrieën ter wereld die op het punt staat om ‘disrupted’ te worden. Involvstad raadt jonge mensen die net van school komen dan ook ten zeerste af om de reclame in te gaan.
Dat ben ik niet met hem eens.
Reclame maken is en blijft een fantastisch vak. Waar creatieve mensen en dus zeker jonge mensen, nog steeds tot bloei en wasdom kunnen komen. Ik durf het nog steeds iedereen van harte aan te raden.
Volgens Erik Involdstad gaat het vandaag en in de toekomst niet om wat merken zeggen maar om wat merken doen. Hij stelt:
“Branding is about how your brand behaves in the world, and the experience that the consumers have at every point of contact with the brand: Designing new customer service experiences, creating new services, new products, new ways of using products and services, new ways of using technology to solve problems, and new ways to stimulate the society we live in”.
Dit ben ik wel met hem eens.
Het is alleen ook weer niet zo nieuw als Involdstad doet voorkomen.
In 2001 adviseerden we met merkinnovatie consultancy Project X de Nederlandse Spoorwegen om een marketingprogramma te ontwikkelen dat het lezen in Nederland zou stimuleren (Tijd voor Lezen). Een mooi voorbeeld van een maatschappelijk relevante merk innovatie. En het mooiste is: Tijd voor lezen bestaat nog steeds: ns.nl/uitgelicht/tijd-voor-lezen
Een ander mooi voorbeeld is het programma I WILL dat we in 2008 voor Rotterdam School of Management ontwikkelden. I WILL was geen reclamecampagne voor RSM maar een Manifesto voor een netwerk van mensen die het verschil willen maken en een nieuwe wereld willen creëren. RSM initieerde de start van deze nieuwe beweging met als doel jonge mensen, de leiders van morgen, te inspireren en uit te dagen. En het mooiste is: I WILL floreert nog steeds: rsm.nl/i-will
Voorbeelden van strategische merk innovatie.
Niet nieuw.
Maar wel relevanter dan ooit.